Perkara Sunat pada Hari Jumaat.

Friday
Eh, harini Ahad do xD






ASSALAMMU'ALAIKUM.



Okay, harini aku nak citer pasal perkara-perkara sunat waktu hari Jumaat, [walaupun harini hari Selasa]. So what? :3 Hahaha.


Semua hari dalam Islam mempunyai keistimewaannya sendiri, and kat sini aku nk share pasal keistimewaan Jumaat [aku pun tk tau knp aku pilih Jumaat :3] Kaum Yahudi bangga dengan hari Sabtu, Kristian pulak hari Ahad, and Umat ISLAM bangga meraikan hari Jumaat. [ha, sebab tu la aku pilih Jumaat :)]


Semua orang tahu, hari Jumaat ni adalah penghulu segala hari. [yg tak tau meh aku bg tau :3] *bajet retis. And hari Jumaat ni hari dimana kiamat akan berlaku pada hari itu. BM aku memang A++ So jom aku share apa kebaikan Jumaat dan perkara yg sunat dilakukan pd hari Jumaat. Btw, adik aku nk bersunat 8 Dec ni. Lol xD





  1. Pakai minyak wangi : Sahabat aku cakap, dulu minyak wangi beralkohol ada khilaf. Tapi rasanya sekarang ulama' dah sepakat cakap boleh pakai yang beralkohol sebab tak memabukkan :)
  2. Mandi sebersih-besihnya : Toksah la mandi macam mat saleh tu, 3 kali sebulan. No comment haha xD
  3. Bersugi : Bersugi ni sama dengan berus gigi :) Boleh pakai apa-apa benda yang kesat kecuali jari. Eh hahaha.
  4. Pakai pakaian bersih : Tk perlu mahal-mahal sebab "yang cantik tak semestinya mahal, yang mahal tak semestinya baik" :D *boom power
  5. Baca Surah Al Kahfi : Tk mampu pun tkpe, at least usaha tu ada. Sebab Allah tengok usaha :)
  6. Potong kuku.



HARI SUNAT 
  • Jumaat : Keluar dosa dan masuk pahala and rahmat.
  • Isnin : Keluar penyakit dan penyakit gila, masuk kesihatan.
  • Khamis : Keluar penyakit dan masuk penawar.


HARI MAKRUH
  • Sabtu : Keluar dari tubuh ubat dan masuk penyakit.
  • Ahad : Keluar kekayaan dan masuk kemiskinan.
  • Selasa : Keluar kesihatan dan masuk penyakit.
  • Rabu : Keluar was was dan masuk kepapaan.

" Ala, dah terpotong. Acano ni? "


"TERPOTONG" xD Kalau taktau takpe. Kalau dah tau, amalkan dan sebarkan! ;D Okay aku tulis pepanjang pun bukan ada orang nak baca . K cau luuuuuu. 



ASSALAMMU'ALAIKUM.



Credit : here and here.

4 comments:

  1. nice sharing beb! :)

    ada potensi jadi badar ni kekeke

    ReplyDelete
  2. mmg selalu amalkan potong kuku tiap2 hari jumaat.. thanks for the info.. :)

    ReplyDelete
  3. Nice sharing!
    Btw, saya tag awak!
    http://ana-myhusna-life.blogspot.com/2013/12/the-liebster-award.html

    ReplyDelete
  4. entry yang bagus, Sesiapa nak beli upt(rm1/pc) dan opk (rm1.2/pc), boleh beli dengan saya 012-2723104

    ReplyDelete

Kata-katamu adalah semangatku.
Ceh.