Quran.

"Islam is still islam without you. And you are nothing without islam."


Assalammu'alaikum.

Quran

Agaknya, sehari berapa kali kita bukak Quran?

Agaknya, seminggu berapa kali kita bukak Quran?

Agaknya, sebulan berapa kali kita bukak Quran?

Agaknya, setahun berapa kali kita bukak Quran?


Terjatuh kerusi. Deep. Sangat.


Aku pun tertanya-tanya.


Aku boleh baca novel 200 mukasurat, dalam masa sehari. 
Tapi Quran sehari, selesai pun susah nak pegang. Susah nak baca.


"Apabila seseorang ingin berdialog dengan Tuhannya, maka hendaklah dia membaca Quran." {Al-Baihaqi}


Semua orang boleh berubah. Cuma perubahan tu memakan masa. 

Dari sehari hanya sepotong ayat, bolehlah tambah dua ayat.

Dari sehari hanya sehelai mukasurat, bolehlah tambah dua helai.

Dari setahun, sekali je sentuh quran, bolehlah tambah sebulan, sekali :)

Takpe, Allah tengok usaha. Sejauh mana kita ikhlas. Sejauh mana kita niat nak berubah. Sejauh mana kita bersungguh-sungguh nak berhijrah.


Kalaulah Alquran boleh berbicara,


Waktu kau kecil, kau bagai teman sejati, Kau sentuhku dengan wudhu', suci, Membaca dengan lirih dan keras.

Sekarang kau telah dewasa. Nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku.

Aku menjadi kusam dalam almari. Berlapis debu, dimakan kutu. Aku mohon.

Bacalah aku setiap hari. Kelak aku menjadi penerang kuburmu nanti.


     __________________________________________________________________


Aku menulis dengan harapan, ada perubahan.

Aku menulis mungkin sekadar perkongsian. Atau sekadar pengajaran.

Tapi kau boleh ambil sebagai panduan untuk suatu perubahan.

Makanya, berubahlah. Aku mengingatkan. Dan aku jua diingatkan. Kerana fitrah manusia, al-insan, lupa. Dan selalu terleka.

Dont worry, Allah knows the best for us. Allah knows everything about us

So just smile, and keep on going. Allah is always by your side :)


Assalammu'alaikum.

10 comments:

  1. Berapa tahun ni? ayat best je baca

    ReplyDelete
  2. akak paling tersentuh bila baca "aku menjadi kusam dalam almari. berlapis debu, dimakan kutu." ya Allah :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Takpe, kita sama-sama berubah :')

      Delete
  3. ye la kan...sama2 kita berusaha ye..:)

    http://ummiammararif.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Tak buka pun tak mengapa kalau dah ada dalam hati seperti para sahabat Rasulullah sollallahu a'laihi wassalam. Kuncinya bukan hanya pada baca dan hafal, tetapi pada amalan... betul tak kak? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, betul :) Alhamdulillah kalau tahfiz (y) (y)

      Delete
  5. Deepp maksud die. Go on puteri. ^_^ Best bce blogg die~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks prs tercinta <3 Selalu la datang :p

      Delete

Kata-katamu adalah semangatku.
Ceh.