"kitorang mahal"....

"You stay away from my life, I'll stay away from your life. Deal?"


ASSALAMMU'ALAIKUM

In the name of Allah The Most Graceful and Merciful.

Penulisan ini, aku mengharapkan berlaku suatu perubahan.

Atau mungkin boleh diambil sekadar pengajaran.

Dan penulisan ini memang dari hati dan aku yakin ilham dari Rabbi.

Kerna apa yang dari hati, pasti sampai ke hati ;


□□□□□


Situasi satu. ((Zakiah, Farah, Mahirah, Nani))


Farah termenung sendirian, fikir markah bahasa melayu yang dia baru dapat, teruk katanya, "kenapalah dapat 67 je ni, apa nak jawab dengan ibu.."

Nani dan Mahirah mendekati Farah. "Kau dapat berapa weh, jangan sedih sangat, ni baru percubaan. Kitorang pun teruk jugak, b je beb. Chill okeh?", Mahirah cuba ceriakan suasana ((tapi still hambar HAHAH ok abaikan))

Tiba tiba.... Zakiah datang oh my god! "Weh korang dapat berapa do?"

Tiga sekawan tu hampir serentak jawab, "teruk."

Zakiah mula jadi puntianak ((opps)), "aku dapat teruk sangat weh, aku rasa nak nangis. Aku dah belajar elok elok haritu, cikgu pun kedekut sangat nak bagi markah" and blablabla. 😒

Bila ditanya berapa markahnya, "89, teruk kan? Lagi satu je nak 90 haih cikgu ni" and again, blablabla ((puntianak camni nak kena paku kasi mati agaknya)) 😂😂

THE END.

Okay, apa pendapat kalian tentang situasi ni?

Apa perasaan kalian jika kalian adalah Mahirah, Nina and Farah?

Apa niat kalian sebenarnya jika kalian di tempat Zakiah? ((boleh respond kalau sudi))

Dan pendapat aku ; 

Sepatutnya Zakiah ni bersyukur dengan apa yang dia dapat. 

Dan sepatutnya Farah, Nani and Mahirah pun bersyukur jugak dengan apa yang mereka dapat.

Kalau kita rasa ujian yang Allah berikan tu berat, ketahuilah yang sebenarnya ada orang yang dapat ujian yang lebih berat.


"Wahai manusia, jika kau bersyukur dengan nikmat yang Aku berikan, maka akan Aku tambah. Jika kau kufur, maka sesungguhnya azab Aku berat." ((Surah ibrahim))


So, bersyukur :) Simple. 🙈🙈


Situasi dua. ((Rahimah, Nina, Zulaikha, Nur))


Diorang ni tengah lepak ramai ramai dalam kelas..

Zulaikha saja nak bukak topik baru ((kot lah)), "weh korang, aku dengan Rahimah dah delete account instagram kitorang ((sambil tersenyum))." 😎😎

Dan semestinya, berpusu pusu kawan dia tanya, "eh kenapa kenapa kenapa???" ((ini yang Zulaikha harapkan kot pfft))

Rahimah dengan bangga senyum sampai dahi dia jawab, "kitorang mahal."

Dushh.

Nina yang ada account instagram, terkedu. 😮

Nur yang jugak ada insta, terkelu. 😐

Mereka berdua, terkaku, "habis, aku ni murah ke?" 😰

THE END.

Apa pendapat kalian jika kalian berada di tempat Nur dan Nina?

Dan apa niat kalian sebenarnya jika kalian berada di tempat Zulaikha?

Dan pendapat aku ; 

Kalau nak berubah, berhijrah tak perlu dihebah. 😌

Kalau nak berubah, berhijrah, kalian sememangnya dipandang tinggi di sisi Yang Maha Esa. Dan itu sudah lebih daripada cukup.

Kalau nak berubah, berhijrah, cukup Dia yang tahu walau tak diberitahu.

Dan manusia tak perlu tahu dan jika diberitahu, kalian akan dipandang serong. ((serious talk)) 😾

"Lemparkan amalan itu ke neraka Sijjin. Sesungguhnya dia mengerjakan amalan itu bukan keranaKu." ((firman Allah dalam hadits))

□□□□□

Mintak maaf atas segala kekurangan. Aku terlalu banyak kekurangan.

"...dan manusia diciptakan lemah...." ((surah annisa'))

May Allah bless every thing. 🙌

ASSALAMMU'ALAIKUM

1 comment:

  1. Wahh, aku setju degn pndpat muuu... -najj-

    ReplyDelete

Kata-katamu adalah semangatku.
Ceh.